Programski ciljevi

IPI detaljno razrađuje programske ciljeve: odgojne, obrazovne i razvojne (funkcionalne)...

 

Programski ciklusi

Ako stupovi predstavljaju prostornu, ciklusi predstavljaju vremensku dimenziju organizacije programa...

 

Shema napredovanja

U postojeću shemu IPI unosi neke izmjene kako bi napredovanje izviđača bilo ne samo brže i jednostavnije...

 

Programske aktivnosti

Okosnica IPI-ja su detaljno razrađene programske aktivnosti: Izazovi, Misije, radionice i projekti...

 

Programske zone

Da bi se dodatno olakšalo planiranje raznovrsnog i uravnoteženog programa, aktivnosti su razvrstane u zone...

 

Simbolički okvir

Uz preuzimanje u svijetu tradicionalnog simboličkog okvira "Knjige o džungli" za dobnu kategoriju vučića, za poletarce...

 

Programske sekcije

Programska sekcija svojevrsna je "dječja republika" sa svojim "lokalnim samoupravama" - radnim skupinama...

 

Programski materijali

Raznovrsni programski materijali najvažniji su oslonac u radu, kako voditeljima, tako i izviđačima...

{tip Iskustveno učenje:: IPI ne dopušta predavanje kao način rada i dosljedno upozorava: "ako liči na školu, to nisu izviđači!". Igra i praktičan rad su jedino pravo izviđačko učenje. Ne odnosi se to samo na usvajanje jednostavnih znanja i vještina, nego još više na svladavanje onih pravih, životnih vještina koje se stječu dugim nizom izviđačkih godina. IPI upućuje na to da je najbolji način da se nešto nauči - pokušavati, griješiti, učiti na greškama i ponovno pokušavati. Voditelji trebaju znati da je pravo na grešku ograničeno samo sigurnošću i dobrobiti samih izviđača. Jedini način da od izviđača dobijemo samostalnost i odgovornost je da im kontinuirano dajemo priliku da samostalnost i odgovornost vježbaju i pokažu. }

 

Iskustveno učenje

IPI ne dopušta predavanje kao način rada i dosljedno upozorava: "ako liči na školu, to nisu izviđači!". Igra i praktičan rad...

{/tip}

 

Programski stupovi

Programski stupovi; Znanje, Vještine, Iskustvo, Mudrost i Kompetencije, predstavljaju organizaciju...

 

Skautska metoda

IPI inzistira na punoj primjeni Skautske metode u svim dobnim kategorijama. Bez Skautske metode nema izviđaštva...

 

Metoda PPPP

Planiraj - Pripremi - Provedi - Procijeni ili skraćeno PPPP je metoda koja se provlači kroz sve programske aktivnosti...

Sigurno ste već imali prilike čuti: "nije program kriv za naše probleme, ništa ne fali našem programu" i sl.
I ako ste se složili s tom tezom, ne zamjeram vam uopće. Zašto?
 
Pa, zato što ljudi kad kažu "program" obično misle na programske sadržaje. A naši programski sadržaji stvarno jesu dobri. Da nisu, ne bi trajali više od 100 godina. I tu stvarno nisu potrebne neke posebne promjene, niti će ih biti. I dalje ćemo dizati šatore, paliti vatru, baviti se pionirstvom, orijentirati se, upoznavati prirodu... I dalje ćemo raditi sve ono što djeci i mladima zanimljivo i korisno, s naglaskom na sadržaje koji imaju onaj specifični, izviđački "okus".
 
Međutim, program nisu samo programski sadržaji. Program je nešto puno više od toga. 
Svaki program mora odgovoriti na tri osnovna pitanja: "što radimo?", "kako radimo?" i "zašto radimo?". Programski su sadržaji odgovor tek na prvo pitanje: "što radimo?". Jednako važna, ako ne i važnija su pitanja "kako?" i "zašto?".

 

"Zašto?"

Odgovor na "zašto?" imali smo i do sada. Dao ga je trenutni Program SIH-a:
 
Odgojno-obrazovna zadaća Saveza izviđača Hrvatske osobito se ističe:
  • njegovanjem suradnje i timskog rada, tolerancije i empatije te razvijanjem vještina vođenja i organiziranja
  • razvijanjem kreativnosti, kao sposobnosti izražavanja i inovacija na različitim poljima djelovanja
  • poštivanjem osobne slobode kroz uvažavanje različitosti i potreba svakog pojedinca, omogućavanjem mobilnosti te razvijanjem osjećaja sigurnosti u svoju mogućnost izbora
  • poticanjem želje za stalno učenje i napredovanje
  • izgradnjom odgovornosti, odnosno sposobnosti donošenja odluka i spremnosti za suočavanje s posljedicama
Cilj programa je pridonijeti cjelovitom razvoju mladih ljudi, odnosno njihovom dostizanju vlastitih tjelesnih, umnih, emocionalnih, karakternih, društvenih i duhovnih potencijala, kao pojedinaca i odgovornih članova zajednice. 
 
I to je, naravno, u redu. Međutim, IPI tu ide ne jedan nego nekoliko koraka dalje. U skladu sa suvremenim trendovima u odgoju i obrazovanju, on u potpunosti razrađuje odgojne, obrazovne i razvojne (funkcionalne) ciljeve programa, te postavlja jasne ishode učenja, kako konačne, tako i za svaku dobnu kategoriju posebno. Ne mogu ih jednostavno zalijepiti ovdje jer se radi o nekoliko desetaka stranica teksta.
 
Zašto nam je to bitno? Zato što je definiranje jasnih ciljeva osnova svakog kvalitetnog posla. Zato što nas dobro definirani ciljevi, bitni za zajednicu i za pojedinca, zajedno s jasnom metodom kako ih ostvarujemo, zajedno s educiranim voditeljima, pozicioniraju na tržištu odgoja i obrazovanja. Neformalnog ali kvalitetnog.
 
Više o ovome u posebnom postu.

 

"Kako?"

I odgovor na "kako?" postoji već više od 100 godina - to je Skautska metoda. Naravno, ona je zapisana i u sadašnjem Programu:
 
III. Izviđačka metoda
Izviđačka metoda temeljni je element neformalnog odgoja i obrazovanja djece 
i mladih, sustav postupnog stjecanja znanja, vještina, sposobnosti i stavova koji se 
ostvaruje:
  • primjenom Zavjeta i Zakona izviđača, tj. Obećanja i Zakona poletaraca
  • učenjem kroz rad i igru
  • provođenjem aktivnosti u malim skupinama, uz pomoć i pozitivan primjer starijih
  • boraveći u prirodi i poštujući je
  • prihvaćanjem obveza usmjerenih osobnom razvoju
  • poticajnim aktivnostima unutar određenog simboličkog okvira, utemeljenih na interesima sudionika
Problem je u tome što naši voditelji prečesto Skautsku metodu slabo poznaju ili je olako shvaćaju. Jedan od glavnih zadataka IPI-ja je učvrstiti Skautsku metodu kao osnovu bez koje programski sadržaji sami po sebi nemaju smisla. Postići da voditelji u potpunosti razumiju Skautsku metodu i važnost svakog od njenih elemenata, te da je uvijek primjenjuju u radu.
Bez Skautske metode to nije izviđaštvo!
 
No, to nije sve. IPI uvodi još neke suvremene načine rada koji za cilj imaju osnaživanje mladih i odgoj za aktivno građanstvo.
 
O ovome se puno toga ima reći i bit će tema nekoliko budućih postova.

 

"Što?"

Već sam rekao da je u onome "što se radi?" najmanje promjena. Međutim, promjene postoje i to ponajviše u organizaciji programskih sadržaja. Ono što smo i do sada radili presloženo je i posloženo na način da:
  • olakša rad voditeljima i učini im planiranje i pripremu programa što je moguće jednostavnijim, imajući u vidu da voditelji danas nemaju na raspolaganju neograničeno vrijeme koje mogu posvetiti izviđačima
  • pruži čim više motivirajućih elemenata koji djecu i mlade trebaju aktivirati i potaknuti da sami traže određene programske sadržaje
  • usmjeri programske sadržaje na ono što donosi stvarnu i opipljivu korist djeci i mladima: osobni razvoj i stjecanje životnih vještina.

 

IPI - za djecu i mlade Hrvatske 2015. - ...

Skautizam ima svoju svjetsku, nacionalnu i lokalnu razinu. Na svjetskoj razini definirani su opći ciljevi i Skautska metoda. Lokalna razina je ona gdje se odvija prava akcija. A nacionalna? Pa, jedan od njenih glavnih zadataka je napraviti program.
 
Jeste li se kada zapitali zašto ne postoji jedinstveni program za cijeli svijet?
Ne postoji zato što je skautizam odgoj za građanstvo. Zato što skautizam mora odgovoriti na potrebe pojedinca i na potrebe društva. A svako društvo je drugačije i potrebe pojedinaca u različitim društvima su drugačije. Zbog toga svaka nacionalna skautska organizacija mora napraviti svoj program.
 
Međutim i svaka generacija je drugačija i potrebe pojedinaca u različitim generacijama su drugačije. Zato se program treba redovno provjeravati i "provjetravati". Zato je dužnost svake nacionalne skautske organizacije, pa tako i Saveza izviđača Hrvatske, prilagoditi program i odgovoriti na potrebe djece i mladih u svom društvu i u svom vremenu.
 
Eto, zato promjene. Zato Izviđački Put Izazova.
 
Idemo dalje!

IPI je odobrilo

MZOS

 

IPI podupire WOSM

MZOS

Radovi u tijeku

MZOS

 

Rekli su

Program koji je napisan za današnje vrijeme i današnju djecu te ga iz tog razloga SVI članovi odreda jako brzo prihvate.

Davor, OI Suvara

Program prilagođen djeci i njihovim potrebama. Svatko može izabrati sa svojom generacijom (patrolom) što ih zanima i to raditi uz pomoć voditelja. Brže vrednovanje i nagrađivanje odabranog i usvojenog znanja, timski duh, učenje na pogreškama.

Tomislav, UIP Mihaljevica

Voditeljima je rad olakšan zbog zbog same ideje rada u timu, a novosti koje se uvode vrlo pozitivno djeluju i na članove i na voditelje. Smatram i da je program vrlo dobro prilagođen današnjim naraštajima, ali i pruža veću mogućnost individualnog napredovanja kroz provedbu ne samo posebnog, već i općeg programa.

Filip, OI sljeme